آمایش سرزمین پیرامون فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی حاکمیتی

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

سال ۱۴۰۱

 

معرفی پروژه

چشم انداز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، فراهم نمودن زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای رشد فعالیت‌های دانایی‌محور و توسعه پایدار کشور از طریق شناسایی محیط‌های زمین‌شناسی، شناخت و پایش منابع وکشف ذخایر مواد معدنی، شناسایی فرآیندهای پدیدآورنده وکنترل‌کننده مخاطرات زمین‌شناختی و رفتارسنجی آن‌ها، گسترش پایگاه داده‌های علوم زمین به صورت کاربردی، تربیت نیروی متخصص در حوزه علوم زمین و ارتقائ زنجیره تولید از طریق بهبود فرآوری مواد معدنی می‌باشد، برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز سازمان، اطلاع دقیق از وظایف سازمان در سند ملی آمایش سرزمین و اسناد ۳۱‌گانه استانی گام اول است.

 از طرفی این سازمان با در اختیار داشتن مزیت‌های رقابتی مناسب از جمله بهره‌گیری از نیروهای متخصص، دسترسی به فناوری‌های روز دنیا، گستردگی مراکز فعالیتی مناسب در سطح کشور و همچنین حضور در مجامع علمی بین‌المللی، قادر به ارتقای سهم بخش معدن در حوزه علوم زمین و کشف ذخایر معدنی است.

 دو برنامه مهم شناسایی مواد معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت ملی و همچنین شناسایی مخاطرات با هدف جلوگیری از زیان‌های اقتصادی- اجتماعی و هدر رفت ثروت ملی و در سال‌های اخیر شناسایی، معرفی و ثبت ژئوپارک‌ها در سطح کشور از جمله اهداف کلان سازمان است.

با این وجود این سازمان در راه تحقق وظایف حاکمیتی خود و  پیشبرد اهداف کلان کشور در راستای منافع ملی، با مشکلات و چالش­های بسیاری رو به رو شده است. از جمله این چالش‌ها که به  محقق نشدن قوانین مرتبط با حوزه معدن و صنعت و عدم رشد و ارتقائ جایگاه بنیادی این سازمان در بدنه حاکمیتی کشور شده است به ترتیب عبارتند از :

 

  1. ناشناخته بودن  اصول آمایش سرزمینی ملی و مناطق نه‌گانه آمایشی در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ارتباط با وظایف حاکمیتی این سازمان
  2. مبهم بودن مفاد آمایش سرزمینی و مبانی حقوقی  و ضمانت اجرایی آن در ارتباط با وظایف حاکمیتی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور
  3. وجود سازمان‌های موازی و عدم شفافیت در  وظایف هر یک از آنها در ارتباط با اصول آمایش سرزمینی

 در این طرح سعی شده است مبانی قانونی و مقرراتی در حوزه آمایش سرزمین و تعاریف مربوطه که در سطح ملی و در تمامی استان‌ها مشترک بوده احصا و سپس برای ۳۱ استان به طور جداگانه وظایف مرتبط با سازمان در دو قالب مستقیم و غیرمستقیم استخراج گردد.

همچنین پیشنهادهایی در حوزه برنامه هفتم توسعه جهت درج در بودجه سالانه سازمان و برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم توسعه ارائه گردید.

 همکاران طرح

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش