نگاهی به صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی در برنامه‌های سوم تا پنجم توسعه​​​​​​​

صاحب اثر:
صندوق توسعه ملی

 تدوین و تنقیح:
سعید جلالی

زیرنظر:

صندوق توسعه ملی

ناشر:
جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر
​​​​​​​​​​​​​​

​​​​​​​سال چاپ: آذر‌ماه ۱۳۹۱

معرفی کتاب

دریافت مقدمه کتاب

جمهوری اسلامی ایران با تدوین سند چشم‌انداز بیست­ساله خود گامی بلند برای ترسیم وضعیت و جایگاه بلندمدت خود برداشته است. دستیابی به اهداف متعالی مطرح در سند مذکور نیازمند تدوین، اجرا، تکمیل و اصلاح برنامه­های راهبردی و اجرایی در قالب برنامه­‌های پنجساله توسعه می­باشد.
آگاهی و دسترسی مدیران، کارشناسان و صاحب­‌نظران کشور به مجموعه منسجمی از قوانین، مقررات و ضوابط ناظر به صندوق‌های بین نسلی که در برنامه­‌های سوم و چهارم توسعه تحت عنوان «حساب ذخیره ارزی» و در برنامه پنجم توسعه تحت عناوین «صندوق توسعه ملی» و «حساب ذخیره ارزی» سازماندهی شده است، ضروری بوده و طبقه­بندی آنها زمینه­ساز استفاده از توانمندی­ها و دانش انباشته در کشور، کاهش خطاهای تصمیم­‌گیری و استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت­‌های کشور و ارتقاء بخش غیر دولتی شامل خصوصی، تعاونی و عمومی می­گردد.
از این رو هیئت عامل صندوق توسعه ملی در سال دوم فعالیت صندوق توسعه ملی و یازدهمین سال فعالیت حساب ذخیره ارزی بر آن شد تا نسبت به تهیه مجموعه‌ه­ای جدید و بازنگری شده از مستندات صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی اقدام نماید.
در این راستا با توجه به تخصصی بودن موضوع و عدم آشنایی بسیاری از برنامه­ریزان کشور با این مقوله این نیاز احساس گردید که مجموعه­ای کامل مشتمل بر قوانین، مصوبات و آیین‌­نامه‌­های اجرایی و مستندات مربوطه با آخرین اصلاحات تدوین و تنقیح گردد.
در ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب مجلس مکلف شد در برنامه پنجساله پنجم توسعه، اساسنامه صندوق توسعه ملی را همزمان تصویب نموده و از نکات برجسته آن تعریف صندوق به عنوان نهاد عمومی غیردولتی، ایجاد ساختار سه­گانه، هیئت امناء، هیئت عامل و هیئت نظارت، منع شرکت‌های دولتی از دریافت وام و خلق تعاریف جدید، مغایر با تعریف ماده ۵ قانون محاسبات عمومی که سهم دولتی – خصوصی را از ۴۹% و ۵۱% به ۸۰% و ۲۰% تبدیل نموده و در خصوص اعضای هیئت مدیره هم به نفع بخش خصوصی تقنین صورت پذیرفته است.
از نکات بسیار مهم دیگر در قانون برنامه پنجم توسعه، ماده ۸۵ آن می‌باشد که استمرار حساب ذخیره ارزی را با سازو کار جدیدی پیش‌بینی کرده است، به لحاظ اهمیت موضوع در این کتاب ۱۱ سال فعالیت حساب به طور کامل مستندسازی شده است.
 این کتاب در قالب ۶ بخش و ۱۷ فصل به شرح ذیل تدوین و تنقیح شده است​​​​​​​.

خواهشمند است جهت دریافت نسخه کاغذی این کتاب به تعداد مورد نظر، از طریق فرم روبرو یا تماس با واحد اداری شرکت ویرا پژوهان پویا به شماره تماس ٨٨۶٩٧٠٠٢، سفارش خود را ثبت نمایید.

راهنمای خرید کتاب

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید